Wat is coaching

Coaching is individuele begeleiding gericht op resultaatgerichte groei van medewerkers in relatie tot het werk. Coaching legt een verbinding tussen de ontwikkeling van de medewerker en de doelstellingen van de organisatie. Het gaat om het ontwikkelen van iemands kwaliteiten zodat hij of zij zo goed mogelijk presteert.



Waarom coaching

Van mensen wordt gevraagd zich steeds opnieuw te ontwikkelen op het gebied van kennis, houding en vaardigheden. Werkgerelateerde coaching is in eerste instantie gericht op resultaten. Het gaat om knelpunten op het werk die iedere dag spelen en om een oplossing vragen. Voorbeelden van coachingsvragen zijn: ik wil weer deel uitmaken van het team, ik wil een duidelijke taakstelling, ik wil me minder onzeker voelen in contact met mensen met een hogere functie, ik wil meer inlevingsvermogen tonen voor mijn medewerkers.



Hoe werkt coaching

Allereerst wordt de coachingsvraag geformuleerd door de klant. De coach ondersteunt de klant bij het formuleren van zijn vraagstelling. Als het werkdoel helder is wordt onderzocht welke factoren meespelen bij de vraagsteller zelf, zijn team en de organisatie. Vervolgens wordt nagegaan wat opties voor oplossingen zijn. Daarna wordt een concreet actieplan opgesteld. Huiswerk kan hiervan een onderdeel zijn. In de afrondende fase wordt besproken of de klant tevreden is over het resultaat. Wanneer hij zijn werkdoel behaald heeft wordt het traject afgesloten.

 


Het coachingstraject

Ieder traject ziet er anders uit en is afhankelijk van de vraag van de klant. Over het algemeen gaat het om kortdurende trajecten van gemiddeld 5 gesprekken.